top of page

Full fart med nya Ping G430-drivers

Vi som alltid gillat Ping får ännu mer att gilla när nya G430-serien landar – med mer fart och ökad längd, men naturligtvis utan kompromisser med de enastående förlåtande egenskaper som vi vant oss vid.


Som vanligt när Ping släpper nya grejer gör man det ordentligt. Den här gången har man jobbat hårt med de tre faktorer som alla efterfrågar: längd, längd och längd. Ping har alltid haft stort fokus på att hjälpa spelare att träffa fairways och greener, men det är kul att slå långt och med nya G430 har man gjort stora framsteg.


”De kombinerade längdökningarna genom hela G430-serien är de största vi någonsin haft från en generation av klubbor till nästa”, säger John K. Solheim, VD och President för PING. "Vår approach med G430 har varit att hitta mer fart och leverera den på ett sätt som bidrar till lägre scorer och mer njutning på banan. Det inkluderar även att fortsatt erbjuda oöverträffade förlåtande egenskaper. Den kraftfulla kombinationen av längd och förlåtande egenskaper gör sig allra bäst när golfare blir ordentligt utprovade för rätt utrustning.”

Och det är tydligt att Ping lyckats förmedla detta till de som är mest noggranna, tourspelarna som lever på hur bra klubborna levererar. Redan första veckan fanns nästan 30 nya drivers i spel på PGA-touren. Spelarna var så klart glada för den ökade bollhastigheten, med i snitt två till fyra mph högre bollhastighet. De var dock även glada för något som jag lade märke till redan när jag slog de första slagen med nya G430 LS-drivern.


Mitt enda klagomål när föregångaren G425 släpptes för två år sedan var att ljudet var lite sådär. Särskilt om man stod i ett rangebås med en hård rangeboll så var det ingen succé för min tinnitus. Med nya G430 är det tvärtom en ren fröjd att slå bollar, även på rangen. Pings ingenjörer ar använt interna ribbor för att designa ett ljud som jag verkligen gillar. Tummen upp!


Det är också roligt när en klubba levererar direkt. Jag lade nya G430 LS i bagen och gillade verkligen den mer kompakta formen och den lite aggressiva toppen med turbulatorerna. Kombinationen med Pings tekniska utveckling och lite inspiration gjorde att det var enkelt att svinga loss och hur skönt som helst att se bollen flyga iväg.


Med min svinghastighet på ca 100 mph är kanske LST egentligen inte min klubba, men eftersom jag har lite för mycket spinn annars så fick jag ut bra längder. I spansk sol och värme hade jag bollhastighet på uppåt 150 mph relativt konsekvent och med kortare inspel från fairway blev det också en del birdies – sånt är alltid kul!



Teknik och specifikationer

De tre olika drivermodellerna, som vanligt LST, MAX och SFT, har alla försetts med ny teknik, men med specifikt tillämpade detaljer för varje enskild modell. Den ökade bollhastigheten kommer från den lägre och tunnare träffytan som även är utrustad med Spinsistency (som tidigare fanns på fairwayklubbor och hybrider i G425-serien). Som nämnts har också ljudet förbättrats med en intern konstruktion.

  • G430 MAX (460cc) är fortfarande mest förlåtande och den driver som passar flest golfare. En flyttbar tungstenvikt på 25 gram kan korrigera bollbanan med sju meter åt båda hållen. Trajectory Tuning 2.0-hosel för loft- och lie-justering. Finns i 9°, 10,5° och 12° loft.

  • G430 LST (440cc) har ökad bollhastighet, mindre spinn och större motstånd mot vridning genom en omfördelning av massan som gjorts möjlig av en superlätt kolfibertopp, vilket man kallar Carbonfly Wrap-teknik. Även här finns en flyttbar tungstenvikt som kan korrigera bollbanan sex meter höger eller vänster. Trajectory Tuning 2.0-hosel för loft- och lie-justering. Finns i 9° och 10,5° loft.

  • G430 SFT (460cc) gör skäl för sitt namn (Straight Flight Technology) med en 22 gram tungstenvikt som nu är flyttbar. I Draw-inställning kan den korrigera slagen med upp till 12 meter och sätter du vikten i Draw+ kan du få hela 18 meter korrigering! Trajectory Tuning 2.0-hosel för loft- och lie-justering. Bara 10,5° loft är tillgängligt och här kanske ett 12-gradershuvud kunde varit en idé.

Ping skickar inte längre med Arccos-sensorer i greppen, men du som vill hålla koll på ditt spel med den utmärkta analysen kan scanna en QR-kod på en dekal som sitter på greppet så får du sensorer hemskickade (och en gratis provperiod). Extra plus också för en trevlig headcover.


G430-drivers är som du kanske förstått av genomgången ovan riktigt bra grejer. De är dock inte helt billiga. 6395 kronor får du hosta upp för en ny G430 MAX eller SFT och 6995 för en LST när de kommer till shopen 27/1. Det är dock prisvärt för en driver som levererar!



0 kommentarer

Comments


bottom of page